1) Po co?
? by wyrobić się w czasie ? by wykorzystać siły/zasoby/ludzi ?by zwiększyć współodpowiedzialność ? by uniknąć wpadek (głupie działania) ? by to było harcerstwo-pomoc w rozwoju/wartości/służba ? by mieć następcę ? by móc współpracować ? by mniej się męczyć ? by uwzględnić potrzeby wszystkich ? by móc się rozwijać ?…………………….
2) Z kim pisać?
Im większe grono tym większe poczucie współodpowiedzialności
3) Kiedy pisać?
Zawsze kiedy nie mamy jeszcze planu.
Moment optymalny-tak by był skończony w październiku.
Stale aktualizować.
4) Niezbędne minimum zawartości:
- Nazwa jednostki i data powstania planu
- Skład
- Cele
- Terminarz
5) Optymalna zawartość:
- Nazwa jednostki i data powstania planu, okres, który obejmuje plan
- Charakterystyka:
- stałe dane o Kręgu: data powstania, obrzędowość, zasięg, specyfika
- skład: 1. twarde dane: imię, nazwisko, data urodzenia, numer dokumentu, telefon, adres mailowy i pocztowy/ stały i czasowy, stopnie z datami zdobycia i otwarte, miejsce kształcenia/pracy, stan cywilny (ew. dzieci z wiekiem). 2. charakterystyka indywidualna: zainteresowanie i antypatie, umiejętności i braki, zalety i wady, stan zdrowia fizycznego/kondycja, stawiane sobie cele, plany, zaangażowania harcerskie tym w Kręgu, cele które my widzimy. 3. charakterystyka kadry: wraz z długością pełnienia funkcji, może być elementem charakterystyki indywidualnej. 4. wnioski z danych indywidualnych-cele kręgu, zestawienie istotnych cech.
- Cele:
- Ogólny podstawowy
- Cele szczegółowe, z pokazaniem priorytetów i wskaźników czy się realizują. Cele mogą się dzielić na podstawowe (wsparcie członków Kręgu, pomoc w rozwoju, służba, umocnienie w wartościach) i dodatkowe (umocnienie Kręgu by mógł działać).
- Metody:
- Pomysły jak będziemy realizować poszczególne cele
- Opis pracy ze stopniami
- Opis pracy ze zobowiązaniami
- Sposób realizacji służby
- Praca sekcji
- Współpraca z środowiskami z poza Kręgu
- Ramówka:
- Terminy z zaznaczeniem priorytetowych
- Podział na spotkania całego Kręgu i Sekcji
- Wyszczególnienie spotkań Rady Kręgu
- Warto zaznaczyć kto przygotowuje poszczególne spotkania
- Plany sekcji wraz ze składem.
- Uwagi o jego realizacji – wpisywane w trakcie pracy: terminy zrealizowane, obecność osób, zrealizowane cele, ważne wydarzenia.
- Podpis
6) Komu pokazać plan?
- Zatwierdza komendant/komendantka chorągwi z podstawowego terenu działania, komendantka jeśli prowadzi dziewczyna, komendant jeśli prowadzi chłopak
- Wcześniej opiniuje pełnomocnik/pełnomocniczka ds. HS – ta sama zasada płci
- Ponadto należy przekazać do informacji innych komendantów chorągwi na terenie, których działamy
7) Czego nie pokazywać?
- Danych, których nie chcieliby ujawnić członkowie Kręgu – zasadniczo identyfikowalnych danych personalnych.
8) Co potem?
- Korzystać z niego i notować w nim na bieżąco jak idzie
- Wykorzystywać przy tworzeniu nowych planów
- Wysiłek przy planowaniu czterokrotnie zmniejsza wysiłek przy realizacji, i zwielokrotnia efekty. Np. dochodzimy tam gdzie chcemy a nie gdzieś w bok 🙂
hm Maria Tkaczyk
0 Komentarzy